Стаття «Навчаємо демократії – вчимося демократії» в газеті «Новини Фрунзівщини»
Динамічні зміни, які відбуваються в усіх сферах українського суспільства,європейський вектор розвитку України висувають нові вимоги як до держави в цілому, так і до кожного громадянина зокрема. Перш за все, йдеться про виховання нового громадянина-патріота як особистості освіченої, високодуховної, яка не лише знає свої права та свободи, але й глибоко усвідомлює свої обов’язки і відповідальність.
В Україні реалізується низка ініціатив, серед яких українсько-швейцарський проект «Розвиток громадянських компетентностей в Україні», спрямованих на посилення демократизації українського суспільства, розширення практики демократичного врядування. З метою навчання керівників шкіл із питань освіти для демократичного громадянства і освіти прав людини та формування громадянських компетентностей, 30 березня на базі Захарівського районного Будинку культури для директорів шкіл району та їх заступників відбувся семінар-тренінг в рамках міжнародного українсько-швейцарського проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні». Ініціатором проведення даного заходу були учасники, які пройшли навчання в рамках українсько-швейцарського проекту за сприяння начальника відділу освіти, культури та молодіжної політики райдержадміністрації О.В.Миндри.
Семінар проводила Олена Володимирівна Чабан, тренер даного проекту, старший викладач Одеського обласного інституту вдосконалення вчителів, до речі випускниця Фрунзівської середньої школи. Під час теоретичної частини вона ознайомила учасників семінару с проектом «Розвиток громадянських компетентностей в Україні-DOCCU», розповіла про етапи та форми впровадження проекту. Теоретичний матеріал був представлений у формі міні-лекції.
Основна ідея проекту – впровадження освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини (ОДГ/ОПЛ) у практику не лише навчальних закладів, а й органів влади. Передбачається створення середовища, в якому пріоритетами є людини, гендерна рівність, збалансований розподіл повноважень та економічна стабільність. Проект реалізується в Україні та в рамках Швейцарської стратегії співробітництва для нашої країни на 2015-2018 роки. Партнерами з реалізації проекту в Україні є Національна академія державного управління при Президенті України (саме цей заклад є координатором) Міністерство освіти і науки, Національне агентство України з питань державної служби, Київський і Одеський ОІППО. Саме Київщина й Одещина стали пілотними регіонами, де проект втілюється через систему післядипломної освіти вчителів і керівників шкіл , а також систему навчання державних службовців і посадових осіб місцевого самоврядування. Нині цей проект поширений ще на шість областей України.
Головною метою проекту є підтримка сталого розвитку громадянського суспільства за допомогою поширення знань про освіту для демократичного громадянства та освіту з прав людини (ОДГ/ОПЛ) в Україні.
Олена Володимирівна презентувала посібники із серії «Живемо в демократії», які видано в рамках проекту швейцарськими фахівцями. В Україні їх перекладено українською та російською мовами.
Тренер акцентувала увагу на тому, що школа виступає мікромоделлю суспільства, у які учень на власному досвіді навчатиметься бути свідомим громадянином держави. А цьому їх повинні навчати вчителі.
Особливо цікавою була практична складова навчання, де учасники заходу практикували інтерактивні технології навчання, використовувались різноманітні вправи та техніки, інноваційні форми та методи роботи, зокрема, в групах. Цікавими для присутніх були вправа «Чарівний капелюшок», майстер-клас «Демократичний урок», вправа з конструктором «Побудувати школу», гра «Острів’яни і поселенці» які продемонстрували авторитарні та демократичні елементи сучасної української школи. Учасники семінару активно дискутували, обговорювали в групах позитиви та ризики демократії.
Під час тренінгів директори та їх заступники мали змогу підвищити свій професійний рівень з питань освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини базових принципів ОДГ/ОПЛ: навчання «про», «через», «для» демократії тощо. Учасники семінару-тренінгу працювали над поглибленням знань, розвивали власні громадянські компетентності, напрацьовували необхідний науково – методичний комплекс матеріалів щодо подолання у навчальних закладах адміністративно-бюрократичного керівництва, утвердження громадянсько-державної моделі управління навчальним закладом на засадах демократичного врядування; формування в усіх учасників навчально-виховного процесу активної громадянської позиції, високої політичної культури і демократичних цінностей.
Під час заняття панували доброзичлива, дружелюбна атмосфера та позитивний настрій. Воно пройшло з великим зацікавленням усіх учасників, а також стало мотивуючим інструментом до подальшої активної праці кожного.
Сповнені неповторних вражень присутні були щиро вдячні тренеру та організаторам за плідну працю, адже їх власні педагогічні портфоліо поповнилося новими методичними родзинками.
Марія Воєділова, заступник директораз виховної роботи Фрунзівського НВК
(газета «Новини Фрунзівщини»).
Kommentare