top of page

У Львові відбувся круглий стіл «Розвиток громадянських компетентностей дорослих в Україні: проблеми і перспективи»

  • Фото автора: aide one
    aide one
  • 6 жовт. 2015 р.
  • Читати 3 хв

6 жовтня 2015 року у Львові представники влади, освітяни та громадські діячі з усієї України визначили роль освіти дорослих у розвитку активних та відповідальних громадян.

Круглий стіл «Розвиток громадянських компетентностей дорослих в Україні: проблеми і перспективи» в рамках «Міжнародних днів освіти дорослих на Львівщині» було організовано у співпраці швейцарсько-українського освітнього проекту «Розвиток громадянських компетентностей в Україні – DOCCU» та Представництва «Німецьке об’єднання народних університетів» DVV International в Україні та.


Співорганізаторами круглого столу виступили Національна комісія України у справах ЮНЕСКО, Міністерство освіти і науки України, Національна академія педагогічних наук України, Національна академія державного управління при Президентові України, Цюріхський педагогічний університет (Швейцарія) та Львівський державний університет безпеки життєдіяльності. Модераторами дискусії були Наталія Протасова, координатор швейцарсько-українського проекту DOCCU, завідувач кафедри управління освітою Національної академії при Президентові України та Людмила Паращенко, голова правління ГО «Об’єднання «Агенція розвитку освітньої політики», директор ЗНЗ «Київський ліцей бізнесу», головний експерт швейцарсько-українського проекту DOCCU.


Учасники обговорювали роль освіти дорослих у впровадженні освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини в Україні на основі міжнародного досвіду, розглядали аспекти утвердження демократії через залучення активних та відповідальних громадян до суспільного життя. Особлива увага була приділена прикладам практичної взаємодії влади і громади, досвіду реалізації проектів з громадянської освіти дорослих в Україні.


Василь Кремінь у своїй вітальній промові зазначив: «Особливості сучасного світу роблять розвиток громадянської освіти важливою складовою соціальної політики більшості держав. Україна, як і багато інших країн, шукає гідні відповіді на сучасні глобалізаційні виклики, в тому числі і через перехід на модель освіти протягом усього життя. На сучасному етапі соціально-економічного та політичного розвитку українське суспільство, як ніколи потребує наявності активних і відповідальних громадян, які поважають закон і правопорядок, приймають національні та загальнолюдські гуманістичні та демократичні цінності, орієнтовані на поступальний розвиток громадянського суспільства в Україні та здатні протистояти соціально небезпечним явищам у суспільному житті».


Освіта для демократичного громадянства та освіта з прав людини (ОДГ/ОПЛ) як складова освіти впродовж життя сьогодні впроваджується у багатьох країнах світу та стала локомотивом у формуванні їхнього сталого демократичного розвитку. Запит суспільства на відповідальних та активних громадян може були задоволений в Україні саме через впровадження громадянської освіти для людей різного віку.


Рольф Голлоб, співголова Центру міжнародних проектів в освіті Цюріхського педагогічного університету, експерт Ради Європи з ОДГ/ОПЛ, наголосив, що впродовж останнього десятиріччя завдяки ініціативам Ради Європи освіту для демократичного громадянства було впроваджено в освітню політику практично в усіх країнах Європи. В Україні протягом останніх 8 років

впровадження ОДГ/ОПЛ відбувалось зокрема і в рамках швейцарсько-української ініціативи “Розвиток громадянських компетентностей в Україні”. Проект дає унікальну можливість налагодити взаємодію органів влади та освітянської спільноти у створенні демократичного середовища в місцевих громадах. У його реалізації задіяні державні службовці та посадові особи органів місцевого самоврядування, керівники шкіл, учителі, представники громадських організацій. Особливу увагу приділено реалізації в Україні основних положень Хартії Ради Європи з освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.


Проект має загальнонаціональний масштаб і значення. Його реалізація здійснюється Інститутом міжнародних проектів в освіті Цюріхського педагогічного університету спільно з Національною академією державного управління при Президентові Україні, Одеського обласного інституту удосконалення вчителів в Одеській області та Київським обласним інститутом післядипломної освіти педагогічних кадрів в Київській області. Далі проект пошириться на всі регіони України.

Формування і розвиток громадянських компетентностей дорослих дозволить стимулювати співпрацю влади та громади у практичному впровадженні громадянських ініціатив та реформуванні державної влади на місцевому рівні. Дієве громадянське суспільство – це фундамент для децентралізації влади та залучення людей до реального управління як на рівні місцевих громад, так і на регіональному й загальнодержавному рівнях, зазначила Ірина Пантелейчук, завідувач сектору духовного розвитку Департаменту освіти, науки і духовного розвитку Адміністрації Президента УкраїниУчасники круглого столу наголосили, що розуміння розвитку громади через принципи демократичного громадянства поділяють не тільки освітяни, а й представники органів місцевого самоврядування та громадських організацій.


Володимир Сизон, голова Тарасівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області наголосив, що зміцнення місцевого самоврядування через розвиток демократичних освітніх структур – це потужна підтримка демократичних цінностей наступних поколінь. «Саме такі можливості й дає нам громадянська освіта. Це, на мою думку, дозволить підвищувати політичну культуру громадян, допомагає людям не тільки бути свідомими своїх громадянських прав та обов’язків, але й заохочує їх брати участь у житті громади», – зазначив він.


«Такі загальнолюдські гуманістичні та демократичні цінності як толерантність до національних меншин, повага до інших культур і мов, сьогодні важливо розвивати саме у дорослих людей. Це запорука здорового громадянського суспільства», – зазначила Поліна Вербицька, виконавчий директор Всеукраїнської асоціації викладачів історії та суспільних дисциплін «Нова Доба».

Аніта Якобсоне, регіональний директор Представництва DVV International в Україні, Республіці Білорусь, Республіці Молдова, підкреслила важливість впровадження освіти дорослих засобами неформальної та інфомальної освіти та наголосила на важливості розвитку освіти для людей різного віку впродовж життя.


«Тенденції цивілізаційного розвитку висувають нові вимоги перед дорослою людиною, а отже, і перед освітою, що відіграє вирішальну роль у становленні кожної особистості», – підвела підсумок круглого столу Неля Ничкало, академік-секретар відділення професійної освіти і освіти дорослих Президії НАПН України.


Останні публікації

bottom of page