top of page

У Полтавській області стартував Швейцарсько-український проєкт DECIDE «Децентралізація для розвитку демократичної освіти»

DECIDE реалізується в 4-х областях – Івано-Франківській, Луганській, Полтавській і Одеській громадською організацією DOCCU, Цюріхським педагогічним університетом та Швейцарською агенцією розвитку й співробітництва (SDC). Ключові партнери проєкту – Міністерство освіти і науки України, Міністерство розвитку громад та територій України, Полтавська обласна державна адміністрація, Державна служба якості освіти України, Всеукраїнська асоціація ОТГ.



Проєкт розраховано на 5 років і спрямовано на підтримку двох ключових реформ в Україні – освіти та децентралізації. Результатом діяльності проєкту має стати впровадження та розвиток демократичного, прозорого й підзвітного управління освітою в громадах-партнерах, залучення громадян до прийняття рішень в ОТГ, включаючи учнів та учениць, освітян, представників влади, батьків, ЗМІ.


Про це розповіли під час брифінгу у Полтавському ОІППО  ім. Остроградського, повідомили в прес-центрі ПОІППО.



Учасниками заходу стали представники офісу Проєкту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства розвитку громад та територій України, Полтавської обласної державної адміністрації, Департаменту освіти і науки Полтавської ОДА, Управління державної служби якості освіти у Полтавській області, Асоціації об’єднаних територіальних громад, Полтавської обласної асоціації органів місцевого самоврядування, галузеві експерти, представники ОТГ, ЗМІ, громадськість.


Із вітальним словом до учасників брифінгу звернулися: Дмитро Лунін, перший заступник голови Полтавської ОДА; Наталія Протасова, директорка Проєкту DECIDE, голова ГО DOCCU; Іріс Хенселер-Штірлін, керівник команди стратегічних експертів Проєкту DECIDE, Цюріхський педагогічний університет; Валентина Полтавець, виконавчий директор Всеукраїнської асоціації органів місцевого самоврядування «Асоціація Об’єднаних територіальних громад»; Юрій Кращенко, начальник управління державної служби якості освіти у Полтавській області.


«Сподіваємося в результаті реалізації цього проєкту  впровадити в ОТГ сучасні  моделі самоврядування в аспекті освіти. Також зможемо відкоригувати Стратегію регіонального розвитку Полтавської області на 2021–2027 роки та відповідний План дій, доповнивши їх заходами з розвитку  й навчання керівників ОТГ», – зазначив у своєму виступі перший заступник голови Полтавської ОДА Дмитро Лунін.


Валентина Полтавець підкреслила, що об’єднані громади натепер перебувають на вістрі двох реформ – освіти та місцевого самоврядування. Перебравши повноваження від РДА, ОТГ модернізують свою освітню мережу, намагаючись зробити комфортними умови для надання освітніх послуг мешканцям своїх громад. Це непростий процес, і тому проєкт DECIDE стане в нагоді.


У рамках брифінгу Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU, та Віталій Зелюк, регіональний координатор проєкту DECIDE у Полтавській області, директор Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти ім. М. В. Остроградського, презентували Проєкт для загалу.



Проєкт розгортатиметься за 3-ма напрямами. Перший реалізовуватиметься на  національному та регіональному рівнях і його суть полягає в розбудові ефективної системи управління освітою. Команда Офісу проєкту та команда полтавського регіону  й інших регіонів-партнерів  будуть долучені до робочих груп при Міністерстві розвитку громад та територій і МОН із розроблення законодавчого середовища: нормативно-правових документів, стандартів і інших документів, що сприятимуть секторальній децентралізації. Планується провести всеукраїнське соціологічне дослідження, яке має лягти  в основу цього напряму реформ. Також проєкт зосередиться на підтримці уряду України у впровадженні реформи децентралізації. Для цього  розроблять комунікаційну стратегію між міністерствами й установами, що відповідають за реформу освіти. Це буде міжвідомча робоча група, яка сприятиме міжмуніципальній співпраці, співпраці між ОТГ у сфері освіти.


Другий компонент охопить базовий рівень – громади, і його суть – у  розбудові ефективної системи управління освітою  в громадах  та розвитку демократичних шкіл.


Третій напрям ­ – це підтримка реформи НУШ, співпраця з інституціями післядипломної педагогічної освіти, педагогічними університетами й коледжами в пілотних регіонах. Основна діяльність у цьому сегменті – це розвиток освіти для демократичного громадянства та освіти з прав людини.


Найбільший інтерес учасників брифінгу викликав саме другий компонент проєкту. Відповідно до нього, у  результаті відкритого конкурсу в нашій області буде визначено 4 ОТГ-партнери. Проєкт здійснюватиме підтримку цих партнерських громад у впровадженні інструментів залучення громадян до управління освітою. Тож які конкретні кроки  планується зробити на Полтавщині  для поліпшення управління освітою  в громадах  та демократизації шкіл?


«На практиці це означатиме, що наші експерти допомагатимуть громадам розробити довгострокові Стратегії розвитку. Також у громадах заплановано серію тренінгів з проблем місцевого самоврядування та ефективного управління освітою для всіх цільових категорій нашого проєкту. А це вчителі, учні, батьки, керівники шкіл, представники органів місцевого самоврядування, голови ОТГ, депутати місцевих рад. Щоб активно залучити громадян до управління освітою, будуть розроблені електронні інструменти управління: різноманітні додатки, чат-боти тощо. Також у громадах ми підтримуватимемо соціальні ініціативи. Це будуть мінігранти: проєкти, ініційовані учнями й реалізовані ними, їхніми батьками, місцевою владою. Також проведемо серію курсів для учнів, які допоможуть їм зрозуміти, що таке місцеве самоврядування і яким саме чином вони можуть долучитися до прийняття рішень у громадах», – розповіла Валентина Полторак.



Останні публікації

bottom of page