top of page

Атестація педагогічних працівників, які працюють за сумісництвом чи суміщенням: нормативні акценти та практичний приклад для громад

  • Фото автора: Катерина Лукомська
    Катерина Лукомська
  • 11 годин тому
  • Читати 3 хв
ree
«Педагог виконує кілька «професійних ролей» одночасно? Роз'яснюємо правила атестації для кожної з них»

Органи місцевого самоврядування та заклади освіти часто стикаються з практичними запитаннями щодо того, як правильно проводити атестацію педагогічних працівників, які поєднують кілька посад або працюють за сумісництвом. У громадах це стало одним із найпоширеніших кадрових питань, адже від правильного застосування законодавства залежить і правомірність рішень атестаційних комісій, і дотримання трудових прав педагогів.


1. Нормативна рамка


Базовою нормою є частина п’ята статті 50 Закону України «Про освіту», яка визначає, що атестація педагогічних працівників проводиться з метою підтвердження/присвоєння кваліфікаційної категорії, педагогічного звання та встановлення відповідності займаній посаді.


Порядок проведення атестації встановлений Положенням про атестацію педагогічних працівників, затвердженим наказом МОН від 09.09.2022 № 805 (у редакції від 10.09.2024). Це Положення поширюється на всіх педагогічних працівників, посади яких віднесені до Переліку посад педагогічних та науково-педагогічних працівників, затвердженого постановою КМУ від 14.06.2000 № 963.


За результатами атестації, незалежно від обсягу педагогічного навантаження, атестаційна комісія приймає рішення щодо:

– встановлення відповідності або невідповідності займаній посаді;

– присвоєння, підтвердження, зниження або позбавлення кваліфікаційної категорії;

– присвоєння або позбавлення педагогічного звання.


2. Одна педагогічна посада в різних закладах та робота за сумісництвом


Положення встановлює окремі правила для працівників, які мають педагогічне навантаження з кількох предметів та/або працюють у кількох закладах освіти.


По-перше, педагогічні працівники, які мають педагогічне навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються з того предмета, який викладають за спеціальністю, або за посадою відповідно до трудового договору.


По-друге, педагогічні працівники, які викладають один і той самий чи ідентичний за змістом навчальний предмет або працюють за однією і тією самою посадою в різних закладах освіти, атестуються за основним місцем роботи. У такому випадку результати атестації поширюються на все педагогічне навантаження (усі посади) за кожним місцем роботи.


Таким чином, якщо учитель має основне місце роботи в одному закладі й одночасно працює на посаді вчителя за сумісництвом в іншому закладі, він проходить одну атестацію — за основним місцем роботи, а її результат застосовується до всього педагогічного навантаження за цією посадою.


3. Різні педагогічні посади: окремі атестації


Інша ситуація — коли педагогічний працівник обіймає різні педагогічні посади. Положення прямо встановлює, що педагогічні працівники, які обіймають різні педагогічні посади в одному закладі освіти (зокрема керівники, їхні заступники та інші працівники, які викладають предмети або здійснюють іншу педагогічну роботу), атестуються за кожною з посад.


Ту саму позицію відтворено й у роз’ясненні МОН: якщо педагогічний працівник працює на різних посадах в одному і тому самому закладі освіти чи в різних закладах освіти, він повинен атестуватися за кожною з посад окремо.


Отже, якщо працівник одночасно є, наприклад, учителем і педагогом-організатором, він має проходити дві окремі атестації: одну — за посадою учителя, іншу — за посадою педагога-організатора. Кваліфікаційна категорія, присвоєна за посадою учителя, не «переходить» автоматично на посаду педагога-організатора, і навпаки.


4. Кілька предметів у межах однієї посади: як поширюється категорія


Ключовою для практики є норма, згідно з якою присвоєна кваліфікаційна категорія (або педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження працівника. Положення «Про атестацію педагогічних працівників»:  – педагогічні працівники, які мають навантаження з кількох навчальних предметів, атестуються з того предмета, який вони викладають за спеціальністю або за посадою відповідно до трудового договору;

– після присвоєння категорії вона поширюється на все педагогічне навантаження — тобто всі предмети, які викладаються у межах цієї ж педагогічної посади, але за умови виконання вимоги щодо підвищення кваліфікації. Отже, якщо в міжатетстаціний період додано години з предметів, з яких атестації не було, категорія не скасовується і не звужується.

Необхідною умовою є підвищення кваліфікації з тих навчальних предметів (інтегрованих курсів, дисциплін, виду діяльності), на які поширюється присвоєна (підтверджена) кваліфікаційна категорія, і які є освітнім компонентом освітньої програми закладу освіти.


У роз’ясненні МОН (Лист Міністерства освіти і науки України від 06.02.2025 № 1/4619-25 «Про проведення атестації педагогічних працівників у 2024/2025 навчальному році) окремо наголошено: якщо в міжатестаційний період педагогічному працівникові надано години з навчальних предметів, з яких він раніше не проходив атестацію, присвоєна кваліфікаційна категорія (педагогічне звання) поширюється на все педагогічне навантаження до наступної атестації.  Фактично це означає:  для того щоб категорія залишалася обґрунтованою, працівник має планувати підвищення кваліфікації з усіх предметів, які входять у його навантаження.


5. Роль керівника закладу та органу управління освітою


Питання сумісництва та суміщення безпосередньо пов’язане з обліком педагогічного навантаження і своєчасним включенням педагогів до списків осіб, які підлягають черговій атестації. Важливою є роль директора школи, адже саме директор  готує списки педагогічних працівників, які підлягають черговій атестації, і несе відповідальність за їх подання до відповідної атестаційної комісії. У контексті сумісництва це означає, що керівники всіх закладів, де працює педагог, мають коректно відобразити його педагогічне навантаження, але атестація в таких випадках здійснюється за основним місцем роботи, якщо йдеться про одну й ту саму посаду.


Для громад це не просто «технічні» кадрові нюанси. Від точності застосування цих норм залежить прозорість і справедливість рішень атестаційних комісій, стабільність кадрової політики в освіті та довіра педагогів до органів місцевого самоврядування.


Проєкт DECIDE впроваджується ГО DOCCU та PHZH International Projects in Education за підтримки Посольства Швейцарії в Україні.

Останні публікації

bottom of page