top of page

Інший шлях. Яка ситуація сьогодні із професійною освітою та на які зміни чекати

Застарілість інфраструктури, непопулярність робітничих професій, культ вищої освіти, низька зарплатня викладачів — ці та інші фактори впливають на сприйняття професійної освіти суспільством.


Нині після 9 класу в професійно-технічну освіту йдуть 15 % підлітків. А загалом фахову передвищу і професійно-технічну освіту обирають 35 % випускників 9-х класів.


Що потрібно змінити, аби молодь надавала перевагу професійній освіті? Які переваги професійної освіти? Над якими реформами вже працюють?


Про це заступник міністра освіти й науки України Дмитро Завгородній та менеджерка Швейцарсько-українського проєкту DECIDE Валентина Полторак розповіли виданню «Українська правда. Життя».


Так, цьогоріч держава виділила 549 мільйонів гривень на модернізацію майстерень закладів профтехосвіти. Крім цього, у співпраці з міжнародними партнерами реалізується багато проєктів, у межах яких оновлюють інфраструктуру закладів освіти.


МОН та Швейцарсько-український проєкт DECIDE спільно працюють над створенням профорієнтаційних хабів у Одеській, Київській, Івано-Франківській, Полтавській, Чернігівській та Львівській областях. Їх зможуть використовувати як самі профтехи для своїх учнів, так і школи громад, де розташовані ці заклади.


У школах громад, де розташовані профтехи, пілотуватимуть матеріали з профорієнтації Цюрихського педагогічного університету, організують екскурсії на підприємства, щоб допомогти учням визначитися з майбутньою професією. У профорієнтаційних хабах будуть консультувати як дітей, так і батьків


Нагадаємо, що 2023 року представники Швейцарсько-українського проєкту DECIDE та Міністерства освіти і науки України з робочим візитом перебували у Швейцарії. Там вони мали змогу ознайомитися з системою профорієнтації та особливостями місцевих академічних старших шкіл та професійних коледжів.


Про візит читайте тут: https://bit.ly/3VooVjy


Зокрема відвідали Центр побудови кар'єри, де проводять профорієнтаційні консультації не лише для дітей, які складають 50% усіх відвідувачів центру, а й дорослим, які вирішили з різних причин змінити професію.


«Це не є центром зайнятості в нашому розумінні. Це дійсно мрія. Одного разу я запитав директора такого центру, як давно він був створений. І керівник відповів, що центру більш ніж 100 років. Отже, нас чекає довгий шлях запровадження таких інструментів, але вони є надзвичайно важливими», — переконаний Дмитро Завгородній.


«Мета нашої роботи з підтримки професійної освіти в Україні – налагодити співпрацю між владою на рівні області та територіальної громади, профтехами, школами та бізнесом. Ідея в тому, щоб всі ці 5 інституцій взаємодіяли та співпрацювали одна з одною, аби допомогти дітям обрати майбутню професію. Саме так це відбувається у Швейцарії, Німеччині, Австрії. Там ці інституції не просто паралельно чимось займаються, а роблять спільну справу як злагоджений механізм», — каже Валентина Полторак.


Які ще зміни чекають на професійну освіту, яке її становище сьогодні, як використовуватимуть досвід Швейцарії в Україні та якою має бути професійна орієнтація — читайте у матеріалі https://bit.ly/3wSR1Kr


***

Проєкт DECIDE впроваджується ГО DOCCU та PHZH International Projects in Education за підтримки Посольства Швейцарії в Україні.


Останні публікації

bottom of page