top of page

Сумщина готується до впровадження реформи старшої школи попри виклики війни

  • Фото автора: Катерина Лукомська
    Катерина Лукомська
  • 3 жовт.
  • Читати 4 хв

Оновлено: 13 жовт.

30 вересня у Ромнах Сумської області відбулося громадське обговорення реформи старшої школи, організоване Міністерством освіти і науки України спільно з Проєктом DECIDE та місцевими органами  влади. Сумська область стала вже 22-м регіоном, де проходять подібні зустрічі. Загалом у цих обговореннях уже взяли участь понад 1200 територіальних громад з усієї України.


До обговорення  на Сумщині долучилися заступниця міністра освіти і науки України Надія Кузьмичова, начальник обласної військової адміністрації, голова обласної ради, народні депутати, менеджерка Проєкту DECIDE Валентина Полторак, голови громад та інші.


Для Сумської області, яка сьогодні є прифронтовим регіоном, реалізація цієї реформи має особливі виклики. Мешканці частини громад евакуйовані, чимало закладів освіти зруйновані внаслідок обстрілів, діти й педагоги переміщені в більш безпечні райони. Освітній процес доводиться організовувати в укриттях чи дистанційно. Перспективна мережа академічних ліцеїв, розроблена у 2023 році, вже потребує суттєвого перегляду з урахуванням безпекової ситуації.


Попри складну безпекову ситуацію, Сумська область стала першою, де було змодельовано  проєктну мережу закладів освіти, що забезпечуватимуть здобуття профільної середньої освіти.

Так, за пропозиціями громад передбачається, що у Сумській області 69 заклади освіти забезпечуватимуть здобуття профільної середньої освіти, з яких 39 – академічного спрямування та 30 – професійного спрямування.  Наразі проєктна мережа ще чекає на затвердження обласною радою та, об’єктивно, може зазнавати змін, враховуючи перебіг воєнних дій, постійні пошкодження та руйнацію освітньої інфраструктури, а також демографію та заходи з евакуації населення.  


У громадському обговоренні взяли участь представники 51 громади, зокрема були присутніми 40 голів громад та їх заступників, 51 керівників та заступників керівників органів управління освітою. До заходу також долучилися народні депутати, представники ОВА, депутати обласної ради,  голови та керівники органів управління освітою районних військових адміністрацій, представники закладів освіти, а також батьки.   


ree

Під час опитування на початку заходу 62% зазначили, що громада, яку вони представляють, планує мати власний академічний ліцей, ще 17% - що громада планує мати академічний ліцей у разі покращення безпекової ситуації, 21% опитаних вагалися із відповіддю. За результатами обговорення вже 69% опитаних позитивно оцінювали можливість громади мати власний академічний ліцей, 6% - планують мати релокований ліцей, 3% вважають, що профільну середню освіту в їхній громаді має забезпечити обласний ліцей, 13% - не планують мати академічний ліцей, а 9% вагалися з відповіддю.


За результатами заходу 57% учасників підтвердили, що “правила” впровадження реформи стали цілком зрозумілішими, а 43% - швидше зрозумілішими. Зокрема 85% опитаних зазначили, що за результатами обговорення стала більш зрозумілою суть реформи. 


Зокрема, опитування продемонструвало, що більшість опитаних готові до співробітництва територіальних громад, щоб спільно забезпечувати учням якісну освіту в академічних ліцеях. 


Олег Григоров, начальник Сумської обласної військової адміністрації:


«У Сумській області освітяни працюють у надзвичайно складних умовах, коли повітряні тривоги можуть тривати понад 20 годин на добу. Але саме зараз ми маємо інвестувати у майбутнє покоління, адже після перемоги саме наші діти будуть відбудовувати країну. Ми не можемо розглядати освітній процес як факультативне завдання — це пріоритет для держави і нації».


ree

Учасники обговорення наголошували: реформа старшої школи — це не лише про зміни в організації освітнього процесу, а й про стратегічний вибір для відновлення країни.


Олексій Романько, голова Сумської обласної ради:


«Реформа профільної середньої освіти – це створення нових можливостей для наших дітей, які завтра визначатимуть розвиток Сумщини і всієї України. Це про рівний доступ, про конкурентоспроможність нашої молоді на європейському та світовому рівнях. Ефективна мережа профільних ліцеїв у громадах області – спільна задача. Громадські обговорення допомагають формувати дієві і збалансовані рішення».


ree

На важливості відкритого діалогу з громадами наголосила заступниця міністра освіти і науки.


Надія Кузьмичова, заступниця міністра освіти і науки України:


«Такі зустрічі дають змогу врахувати ситуацію на місцях і вибудовувати найбільш реалістичні сценарії впровадження реформи. Ми хочемо створити якісне й безпечне середовище, в якому учні здобудуть потрібні знання і навички для життя, вчителі зможуть самореалізуватися, а управлінці ефективно працювати. Сумщина, попри всі виклики, є прикладом стійкості для інших регіонів. І те, що ми разом зі збереженням освіти обговорюємо її розвиток - ще одне свідчення цієї стійкості ».


ree

В основі реформи старшої школи є усвідомлений вибір підлітка. Учень після 9 класу має визначитися: продовжити навчання в академічному ліцеї чи обрати професійний коледж. Обравши навчання в академічному ліцеї, учень зможе обирати профіль і предмети для поглибленого вивчення. Тому профорієнтація є не допоміжним елементом, а фундаментом усієї реформи. Саме вона допомагає дітям зрозуміти свої сильні сторони, зацікавлення й майбутні перспективи. На цьому наголосила менеджерка Проєкту DECIDE Валентина Полторак. За її словами, завдання Проєкту — не лише допомагати уряду та громадам у впровадженні реформи старшої школи, а й вибудовувати систему, яка поєднує освіту з  пріоритетами держави у відновлені.


Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE: 


«Реформа старшої профільної школи — це, мабуть, найважливіший і водночас найскладніший етап Нової української школи. Її успіх залежить від готовності приймати непрості стратегічні рішення як на національному, так і на місцевому рівнях. Але ці кроки необхідні, адже йдеться про майбутнє українських дітей. Ми маємо створити для них сучасну школу — з якісним змістом освіти, новою інфраструктурою, сучасною матеріально-технічною базою. І сьогодні ми робимо важливі  перші кроки в реформі, зокрема у в запровадженні  системи профорієнтації. Це важливо для того, щоб українські діти хотіли залишатися в Україні, бачили своє майбутнє тут, знаходили себе на ринку праці і в цілому в житті в нашій країні».


Вона також наголосила, що Проєкт DECIDE і надалі працюватиме з громадами на місцях, надаючи експертну підтримку в плануванні мережі ліцеїв, проведенні консультацій з органами місцевого самоврядування, а також батьками та освітянами, а також у розбудові системи профорієнтації учнів.


ree

Про конкретні виклики й перспективи регіону під час заходу розповіла директорка департаменту освіти і науки Сумської обласної військової адміністрації.


Вікторія Гробова, директорка департаменту освіти і науки Сумської ОВА:


«Сумщина працює над формуванням мережі старшої школи з 2023 року. Але війна внесла серйозні зміни: маємо евакуйовані громади, зруйновані школи, переміщених дітей. Сьогодні в області приблизно 10600 восьмикласників, і ця цифра суттєво відрізняється від довоєнних прогнозів. Попри це, усі 51 громада ухвалила рішення про трансформацію закладів. На сьогодні перспективна мережа включає 39 академічних ліцеїв і загалом 69 закладів, які надаватимуть повну загальну середню освіту. Наше завдання — дати дітям можливості для розвитку навіть у цих надзвичайно складних умовах».


Для Сумської області, яка переживає щоденні обстріли й має 18 евакуйованих громад, обговорення реформи стало підтвердженням: навіть у найважчі часи освіта залишається ключовим пріоритетом, а стратегічне планування — невід’ємною частиною майбутнього відновлення.


Щоб переглянути фотогалерею, натисніть на фото.



Останні публікації

bottom of page