Відбулася стратегічна сесія «Реформа старшої профільної школи»
19 вересня у Києві відбулася стратегічна сесія «Реформа старшої профільної школи», яку організували Швейцарсько-український проєкт DECIDE та Міністерство освіти і науки України. Вона об’єднала більш як 100 освітніх експертів, управлінців, представників асоціацій ОМС, громадських організацій та бізнес-об’єднань.
Як відомо, вже з 2027 року в Україні старша школа стане профільною – до цього часу створять мережу академічних та професійних ліцеїв. Щоб розробити стратегічний план впровадження реформи, проєкт DECIDE та МОН розпочинають спеціальну серію заходів.
«В умовах війни та безпекових проблем, які ми маємо сьогодні, ми повинні рухатися вперед до змін у системі освіти. Це надзвичайно ускладнює нашу динаміку, але ми не маємо альтернативи, адже воюємо за розвиток нашого суспільства і нації. Цей розвиток, безумовно, не можливий без якісної та ефективної системи освіти. Я розумію, що на нас чекає непростий шлях, але освіта сьогодні є пріоритетом держави номер два після оборони. І наше завдання, завдання наших інтелектуалів – забезпечити напрацювання рішень, які будуть імплементовані на рівень політик МОН та уряду», – сказав у вітальному слові Оксен Лісовий, міністр освіти і науки України.
У межах першої стратсесії нам вдалося обговорити особливості реформування старшої школи за різними напрямами – мережу закладів освіти, нову освітню інфраструктуру, зміст освіти, кадровий потенціал, ринок праці та фінансування. Крім того, не оминули й теми комунікації реформи – у форматі світового кафе обговорили, якою має бути комунікація на рівні закладу освіти та громади, як розповідати про зміни батькам і громадськості.
«Це перша велика дискусія про реалізацію реформи і очевидно, що існує багато викликів, немає простих відповідей, і складність полягає ще у демографічній ситуації в Україні сьогодні, яка накладається на реформу. Старша профільна школа – це найдорожча сфера освіти, яка потребує дуже великих капіталовкладень: будівництво гуртожитків, придбання нового обладнання, тому тут важлива підтримка усіх, зокрема наших закордонних партнерів», – звернувся до учасників Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України.
«Я впевнений, що у результаті таких стратегічних обговорень ми напрацюємо спільне бачення з усіма необхідними кроками для реалізації реформи. Це єдиний шлях для того, щоб проєкт був успішним. Нам необхідно ухвалити чимало складних рішень, і я дуже вдячний проєкту DECIDE, що він допомагає нам це робити», – сказав Дмитро Завгородній, заступник Міністра освіти і науки України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації.
Реформу старшої профільної школи вважають одним із найбільших викликів і у Верховній Раді України. Зокрема, Сергій Колебошин, заступник голови Комітету Верховної Ради з питань освіти, науки та інновацій, переконаний, що реформа старшої профільної школи – це підґрунтя для розвитку нашої держави на десятиріччя вперед.
«Я дуже радий, що ми розпочали цю дискусію, що на перетині двох гілок – загальної та професійної освіти – ми будемо шукати оптимальну конфігурацію і модель для зміни нашої системи», – додав Сергій Колебошин.
Наступними кроками розроблення стратегічного плану створення старшої профільної школи з присутніми поділилася Валентина Полторак, менеджерка проєкту DECIDE та заступниця голови ГО «DOCCU». За її словами, першу стратсесію організували, щоб започаткувати дискусію про модель реформи старшої профільної школи і досягнути суспільного консенсусу.
«Це перше обговорення реформи старшої профільної школи із цілої низки запланованих заходів. МОН у партнерстві із DECIDE розпочало тривалий процес стратегічного планування реформи. Ми маємо на меті напрацювати стратегію впровадження реформи старшої школи із широким долученням експертного середовища, територіальних громад, бізнесу та громадськості, якої до цього часу не було», – розповіла Валентина Полторак.
Вона також додала, що зараз триває аналітичний етап розробки стратегії. Після того, як проведуть стратегічні, громадські обговорення, а також проведуть роботу у фокус-групах, експерти напрацюють рекомендації до НПА.
Планується, що загалом до ініціативної експертної групи на національному етапі долучаться щонайменше 500 експертів, зокрема представників територіальних громад і батьків. Наступна, друга, стратсесія запланована вже на листопад. Перед нею ще пройдуть 10 фокус-груп вузьких експертних обговорень, щоб визначити освітню модель та організацію освітнього процесу.
